Sustainable Luxury by Amina - Nyfikenhetshungern är till ända, vi är i...

Nyfikenhetshungern är till ända, vi är i...


 
Ungern! Budapest för att vara alldeles specifik. Martin frågade mig på vägen hit om jag kunde några andra städer i Ungern... Är det pinsamt att man inte kan det? Han kunde i alla fall inte heller någon stad. Det jag vet däremot är att de har ett vin som heter Tokaj - det gick en ungrare i min "klass" på vinskolan förra hösten, och han var så himla stolt över det vinet. Så det känns väl som att man måste dricka det nu när man är här?
 
Idag har varit en fullkomligt heltokig dag. Det börjar med att vi, som många andra, åker kommunalt in till Budapest från flygplatsen. Allt är frid och fröjd. Vi byter från buss till tunnelbana och då står det en man och "kontrollerar" biljetterna - fast bara lite sådär halvdant, det är ingen spärr eller så. Jag går på men Martin, som är en laglydig människa, stannar och väntar i kö på att få fråga mannen om våra biljetter vi köpt är ok eller om vi måste stämpla igen. Han kan inte mycket engelska men säger nånting med "finished" men viftar oss vidare ner till perrongen (precis som alla andra före oss).
 
Vi åker metro och når vår station och ska gå upp till marknivå när vi blir stoppade av två män som vill se biljetterna. Javisst, säger vi och slänger fram dem. "Now we have a problem". På knackig engelska kommer det fram att en "single ticket" här inte gäller i ett visst antal minuter (som överallt annars!?) utan att vi skulle köpt en ny när vi bytte till metron. Vi förklarar att vi frågade mannen som stod där om det var ok och att han bara hade viftat vidare oss. Men de vägrar förstå. Jaha, så kräver de att se våra pass. Och sen... Sen ska man betala BÖTER för det här.
 
Vi träffade dock världens ängel som stod bakom oss och hörde vår frustration över hur de hade tänkt sig att vi som turister ska kunna förstå att biljetten inte gäller om deras "kontrollanter" bara viftar förbi en. Ängeln kunde inte prata oss ur bötern men det var ändå ett trevligt möte (mitt i allt det otrevliga!)
 
Efter en lång dag ute på stan längtade vi nu vid 17-tiden efter att få ligga och vila lite på rummet innan vi ska ut på middag. Vad händer då? Jo, det har uppstått ett "technical issue" i vårt rum (som sedan visar sig ha hänt i många andras rum också...) och vi har blivit flyttade till ett annat hotell för natten. Låt mig säga att Martin hade bokat rum på ett femstjärnigt hotell - så det här kändes INTE ok. Vi blir såklart ledsna och besvikna och inte minst arga. Fasiken, har de ingen svit att ge oss då, vi har ju betalt för att bo på det hotellet. Vi får prata med "managern". Hon säger samma sak. Nä, jag bestämmer mig för att jag vill ha kompensation, jag SKA ha kompensation.
 
Our hotel that we booked...
 
Nu ligger vi på ett annat femstjärnigt hotell 300 meter nedför gatan och har fått:
  • Gratis taxiresa hit
  • Gratis middag på vårt ursprungshotell
  • Gratis privat transfer till flygplatsen
 
...men vet ni en sak? Det är faktiskt fortfarande inte helt ok tycker jag. Imorgon, när vi då ska kunna "flytta tillbaka" till vårat ursprungshotell, så ska jag se till att vi får ett riktigt fint rum. Därmed basta! Med det ska vi nog gå ner till spa:et här och kika hur det ser ut innan vi gör oss iordning för middag. Puss på er!
 
Följ mig på Instagram!
1 Cornelia:

skriven

Vilken häftig byggnad!

Svar: Ja det är en riktigt fin fasad på hotellet, det är det :) Väldigt många fina byggnader finns i den här staden!
Amina Paracha

2 Lovisa:

skriven

Haha, det där är Budapest i ett nötskal! De har aldrig hört talas om customer service!

Svar: Alltså det är sjukt. Det här är en mycket lärorik resa... För att quota Lovisa Vildö om hur gymnasietiden har varit...
Amina Paracha

3 Carro93 ':

skriven

åh jag älskar Budapest! jag var där i somras, en av mina absoluta favoritstäder blev det :)

Svar: :) Ett lite annorlunda resmål - inget man tänker på sådär. Men det är ju en jättefin stad!
Amina Paracha

Kommentera här: